Endüstri 4.0 ve Aile Şirketleri

22 Aralık 2017by BoldThemes2

Türkiye de Küçük ve Orta Ölçekli Şirketler ( KOBİ ) dünyanın her yerinde olduğu gibi ülke istihdamının neredeyse yarısını karşılıyor .Ve işletmelerin neredeyse %100 aile işletmesi.

Dünya 10-15 yıla kadar 4.Sanayi Devrimine girmiş olacak..18 yy da 1,Sanayi Devrimini Buhar Makinaları ile, 19 yy da  2.Sanayi Devrimini elektrik makinaları ile ,20 yy da 3,Sanayi devrimini Digital teknoloji ile tamamladık. Sanayi Deviriminde dünyanın gelişmiş ülkeleri 3,5 civarında ,Türkiye ise 2,5 civarında..Haberleşmede 4,5 G  teknoloji diye bir isim bulmaktan çok daha zor bir süreci var Türkiye nin. Önümüzdeki 20 yılda 3.Sanayi devrimini tamamlayıp 4.Sanayi devrimini gerçekleştirmek..Burada siyasi otoriteler değil şimdiye kadar olduğu gibi girişimcilerin çabası belirleyici olacak,siyasileri onlar zorlayacak..Türkiye deki siyasiler halen yol yapmanın,baraj kurmanın ,metro inşa etmenin tek vatanseverlik olduğunu sanıyor.

Bence burada KOBİ ler  dolayısıyla Aile Şirketleri daha avantajlı konuma gelebilir.Tabi klasik tavırlarından vazgeçebilirlerse !

AİLE ŞİRKETLERİ,

Aile şirketi kelime anlamıyla ; ailenin geçimini sağlamak , mirasın dağılmasını önlemek amacıyla kurulan; ailenin geçimini sağlayan kişi tarafından yönetilen, yönetim kademelerinin önemli bir bölümü aile üyelerince doldurulan, kararların alınmasında büyük ölçüde aile üyelerinin etkili olduğu ve aileden en az iki jenerasyonun kurumda istihdam edildiği şirkettir…

Bu açıklamayı nerden isterseniz bulun ,nereye çevirirseniz  çevirin ,ulaşacağınız temel sonuç budur.Şirket önemlidir çünkü sanayi devrimine geçerken asıl işimiz tarım bizi besleyemez olmuştu..Tarım arazileri ya mirasçılar arasında her kuşak daha ufak parçalara bölündü ki işlenmesi verimsiz hale geldi ya da araziler bir aile büyüğünün toplaması sonucunda fakir köylülerin olduğu Ağa Düzenine doğru yol aldı..Şimdi Aile Şirketleri bunun bilerek veya bilmeyerek engellemeye çalışıyorlar..

Peki ne derece başarılı oluyorlar ?

Kurulan aile şirketlerinin %40 civarı ilk beş yılda kayboluyor.Üçüncü kuşağa ulaşan aile şirketleri %5 civarında.Şirketi kuranlardan sonraki kuşak işe ilgi duymuyor şirket kapanıyor..Şirket ,aile bireylerinin varlıklarıyla büyümeyi çok önemli bir değer gördüğünden zamanında yabancı finansman bulup basamak atlamayı beceremiyorlar.Karar verici aile büyükleri oluyor, danışman ise  ailenin bilirkişi bildiği bir “ağabey” oluyor genellikle ve bu kararlar geleceği değil günü kurtarmaya yarıyor..Şirket içinde kariyer ve karar verme yetkisi  daha çok kan bağıyla sağlandığından profesyoneller ilk fırsatta kurumsal firmalara kaçıyorlar. Şirket büyükleri tabi ki  çok bilgililer,çok tecrübeliler,bilerek ya da bilmeyerek algoritma kullanıyorlar..Toprak ile uğraştığımızda da ,yemek yerken de algoritma hep hayatımızda..Ama sanıyorum girişimciler bunu daha çabuk kavrıyor ve uyguluyorlar..Müthiş bir içgüdüsel beceri bence.Her zaman söylerim parayı kazanan,parayı nasıl büyüteceğini herkesden çok daha iyi bilir..

Ama artık algoritma sadece içgüdüsel kullanacağımız bir detay değil..İnsan hücresinin bir DNA sı aşağı yukarı  600,000 sayfa bilgi depoluyor.Bu bilgileri  çözmek için yapay zekalar hızla yeni algoritmalar yaratıyor aynı zamanda sürekli kendini geliştiriyor..

Bırakın küçük işletmeleri , 500-1000 personeli olan aile şirketlerinde bir bakıyorsunuz aile bireyi son model   arabasıyla işletmeye tuvalet kağıdı taşıyor..Eli arkasında personel arasında gezmeyi  “iş yaptırma becerisi” sanıyor.Kendine veya diğer aile bireylerinden birine 50,000 usd ye  yeni bir araç alırken titremeyen eli,şirketin digital savunması veya gelişmesi için gereken yeni bir bilgisayar sistemine 20,000 usd veremiyor; toplama sistem kurmayı başarı sanıyor..Ne büyük başarısının alacaklarını hemen toplama  ama borçlarını mümkün oldukça geç ödeme olduğunu sanıyor..Halbuki bu kısır bir döngü.Borcunu ne kadar geç ödersen alacağını +1 günde tahsil edeceksin.Bunlar basit görülebilir..Şeytan ayrıntıda gizlidir..Böyle yaparak zengin ama halk adamı olamıyorsunuz malesef..Siz bir şirket yönetiyorsunuz..Personele empati duymak çok istiyorsanız haftada birgün mesai saatleri bitiminde toplu taşım araçlarını kullanın.Empatinin dibine vurursunuz..Üstelik bu sizide  çok iyi gelecek emin olun.

4,0 Sanayi  Devrimi

Endüstri 4.0 genel hatlarıyla; robotların üretimi tamamen devralması, yapay zekanın gelişimi, üç boyutlu yazıcılarla üretimin fabrikalardan evlere inmesi, devasa miktarda ki bilgi yığınını veri analizleriyle ayıklanıp değerlendirilmesi gibi yorumlanabilir.Endüstri 4.0’ın en büyük amacı, birbirleriyle haberleşen, sensörlerle ortamı algılayabilen ve veri analizi yaparak ihtiyaçları fark edebilen robotların üretimi devralıp; daha kaliteli, daha ucuz, daha hızlı ve daha az israf yapan bir üretim yapmaktır.Endüstri 4.0’ın gelişmesiyle artan üretim hızı ve ürünün kalitesi rekabet için yeterli olmayacak ve en çok üreten değil müşterinin isteğini en çok karşılayan galip gelecektir.

Yani ;

Türkiye  emek-yoğun bir  büyük bir üretim ekonomisi.Robotların her işi yaptığı bir uygarlıkta ,yabancı şirketler  Türkiye de bol emek gücü var diye kalırlar mı sizce ?!Siyasi iktidarların bu konuyla ilgili sizi yönlendirecek bir vizyon ya da misyon sahibi olmasını beklerseniz daha  çok beklersiniz..Siz hemen olaya dahil olmalısınız..Ama alıştığınız yöntemle değil..Yani eşofmanları giyip çamur olmuş toprak sahaya top oynamaya dalmayacaksınız.Sanal oyun dünyası maskenizi takıp sanal dünyaya dalacaksınız.

Yakın gelecekte varlığınızı sürdürmeniz için  bilinen ,saygı duyulan  aile isminiz,kaliteli ürün ve hizmetleriniz yeterli olmayacak..Emek yoğunluk gitgide azalacağı için toplumda işsiz sayısı artacak; toplumsal barış ve geleceğiniz için şimdiden buna uygun sosyal sorumluluk projelerinde etkin olmalısınız.Hızlı ve kaliteli olduğunuz kadar  genele değil bireysel ihtiyaca uygun üretim yapmalısınız..Evdeki kedimin mamasının bittiğini anında farkedip ben kılımı kıpırdatmadan mamayı evime kargo ile göndermelisiniz..Bana pastorize olmayan gıdayı ucuza sağlamalısınız..Organik gıda lüks olmamalı..Taze sütü,taze birayı,gezen tavuk yumurtasını, üreticinin kimyasallarla zehirlemediği sebze ve meyvayı bana ulaştırmalısınız.Yani ” butik ” üretim..

Butik ,organik,digital,kişiselleştirilmiş ürünler sunabilen şirketler ayakta kalacak..Kobilerin buna ayak uydurması daha kolay.Koca bir  konteyner gemisini mi yoksa bir  balıkçı teknesini mi daha kolay çevirirsiniz.Hazır 4,0 sanayi fırtınası daha başlamamışken sakin sularda teknenizin rotasını belirleyin.

Şirketlerden ,girişimcilikten vazgeçmeyin..Türkiye nin,dünyanın sizin şirketlerinize ,girişimciliğinize ihtiyacı var.Bina dikerek,apartman katına,arsaya  yatırım yaparak zengin olmayı birinci önceliğiniz seçerseniz orta vadede hem sizin hem tüm toplumun duvara toslayacağını lütfen aklınızdan çıkarmayınız.

Bu konularda son 10 yıldır Bankaların izledikleri yolu incelemek faydalı olacaktır.Digital sistemlere  karlarının çok önemli kısmını ayırıyorlar.Tekel durumundaki bankalar da bile bu böyle.Ben tekelim bana mecburlar demiyorlar.Digital bankacılık en önemli vizyonları.Gişesiz banka şubeleri yerini hızla insansız banka şubelerine bırakacak..Milyonlarca müşteri olmasına rağmen her bir müşterisine kişisel hizmet vermek için yapılanıyorlar..

 

 

Sosyal Medyada Paylaşın!
Avatar

BoldThemes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

BİLGİLENDİRME
(1) Bu sitedeki yazılar ve yazara ait yorumlar yazarın görüşlerini yansıtmakta, kişi ya da kurumların yatırım kararlarını etkilemeyi ya da yönlendirmeyi amaçlamamaktadır. Site, yatırım danışmanlığı niteliği ve amacı taşımamaktadır. Bu sitedeki yazı ve yorumları dikkate alarak yatırım kararı verenler tamamen kendi kararlarıyla risk almış sayılırlar.
BİLGİLENDİRME
(2) Bu sitedeki yazıların başlığının ve içeriğinin değiştirilerek yayınlanması halinde sorumluluk bunu yapanlara ait olacağı gibi aleyhlerine yasal yollara başvurulacaktır.
SOSYAL MEDYASosyal Medyada Beni Takip Edin!

Her Hakkı Saklıdır. © Murat KARTALKAYA 2021
Web Tasarım: Krafthink

Her Hakkı Saklıdır. © Murat KARTALKAYA 2021
Web Tasarım: Krafthink

Sosyal Medyada Paylaşın!